Logo Hot-R ballonvaarten Barneveld

  • De meest gestelde vragen

    Wij geven graag antwoord!

Hiermee geven wij een inkijk in onze ballonvaart wereld

  • Ballonvaren in India

    Araku Valley, de Gelderse vallei van India!

    In de uitnodiging stond dat we zouden worden ondergebracht in een 2 persoons luxe tent. Dat is weer eens wat anders dan een luxe hotel of gastgezin. Het idee van glamping sprak me direct aan. Na wat mail contact met de organisatie werd onze PH-JSH goedgekeurd en werden we toegevoegd aan de lijst van 20 deelnemers. Dan valt de communicatie wat stil, maar in mijn hoofd gaat het avontuur gewoon door. Als we toch naar India vliegen, dan kunnen we net zo goed wat steden bezoeken of een rondreis maken. Op internet is er een diversiteit aan informatie te vinden over dit land en zo kwam ik op het idee om naast steden te bezoeken ook een lange treinreis te maken. India moest het avontuur van deze winter worden!

    Als ze de ballon komen halen gaat het door! 

    De heenreis gaat met het vliegtuig en in de eerste week december kregen we bericht dat de ballon al voor de kerst wordt opgehaald! Onze vliegtickets hadden we sowieso al geboekt. Mocht het festival niet doorgaan, zouden we ons zonder ballon vast ook wel 10 dagen weten te vermaken. Om er zeker van te zijn dat het werkelijk een avontuur zou worden hebben we onze heenvlucht geboekt via Mumbai (1 dag tussenstop) naar Visakhapatnam en terug vliegen we vanaf New Delhi. De afstand tussen deze 2 steden is ongeveer 1700km!

    De donderdag voor de kerst wordt de ballon keurig thuis opgehaald en mondjesmaat krijgen we weer mailcontact met de organisatie. Vanaf dat moment begint alles heel soepel te lopen. Ze helpen me met het boeken van treintickets en verder verzekeren ze me ervan dat ik mijn gehele verblijf gewoon een WiFi dongle krijg en me nergens zorgen over hoef te maken. Maar ik heb zo mijn twijfels! 

    Mumbai

    Het avontuur begint! Midden in de nacht komen we aan in Mumbai. Na 2 uur bezig te zijn geweest met wachten voor de immigratie en zoeken waar onze backpackers zijn gebleven staan we buiten. Via booking.com hebben we een dormitory geboekt. Dat komt neer op een hostel waar je een bedstee huurt. We blijven Hollanders, dus we laten ons niet ‘oplichten’ door een taxi en besluiten de 1,4 km te gaan lopen naar het hotel. Na wat dwalen om de AirPort af te komen stuiten we op een riksja standplaats. Ok, dat ziet er goedkoper en avontuurlijker uit dan een taxi! Het koste inderdaad maar € 1,25 en we hadden de hulp van de bestuurder hard nodig om ons hostel te vinden. In de smerige straten vol afval, ratten en zwerfhonden vinden we onze accommodatie. Het avontuur is nu echt begonnen!

    De slaapplaats was prima en de dag in Mumbai brengen we door met een wandeling door de meest stoffige en vieze straten die ik ooit heb gezien. De bevolking is super vriendelijk en alles wordt nog met de hand gemaakt. De volgende ochtend staat de vlucht Mumbai naar Visakhapatnam op de agenda. We houden een riksja aan en hij vraagt of we een binnenlandse vlucht of een internationale vlucht hebben. Na een rit van 5 km door het chaotische verkeer staan we bij de binnenlandse vluchten! Maar de binnenlandse vlucht via jetairways gaan vanaf het internationale vliegveld! Dus... we pakken weer de riksja en geven aan dat we wat haast hebben. Wat hij blijkbaar vertaalde in ‘doe alsof je Max Verstappen bent’! In een baanrecord tempo vliegen we tussen alles en iedereen door. Ineens past de riksja tussen auto’s door, waar wij met de fiets te weinig ruimte zouden hebben. Op de kruising waar iedereen stil staat mag alleen onze riksja vol gas door. Wat een geweldig land!

    Persmoment

    We zijn nog niet koud ingecheckt of we zitten al in een auto naar een hotel voor een persconferentie elders in de stad. Tussen neus en lippen door krijgt elke piloot een trui en deze moeten we aan als we de media ontmoeten. En ik denk; “Top! Een trui en het is 27+ graden. Echt geen weer voor een T-shirt!” De trui blijkt later tijdens de koude ochtenden goed van pas te komen. De media is massaal gekomen en de ene na de andere verslaggever wil een piloot of crew spreken. Het is hier dus echt wel een grote happening!

    Road trip naar Araku

    Inmiddels is het donderdag en morgenochtend moeten we varen in Araku. Araku ligt slechts 100km van Visakhapatnam, maar het draaiboek geeft aan dat we hier de hele dag over gaan doen. Om 6:30 gaan we eerst de ballonen vanuit de vrachtwagens over laden op de pick-up’s en rond 9:30 vertrekken we in colonne naar Araku. Een prachtige rit door dorpjes en bergen. Het gaat niet snel en we kijken onze ogen uit. Opeens worden we tegen gehouden door een groep arme locals. Ze blokkeren de weg en vragen geld! Met takken en handen slaan ze op onze auto. De chauffeur probeert zachtjes door te drukken, maar ze houden de auto tegen. Één van de organisatoren stapt uit en spreek de locals aan. Na wat heen en weer geschreeuw mogen we door. Even verderop stoppen we en krijgen we te horen dat we verderop echt niet verder kunnen wegens een feest. Daarom gaan we nu spontaan een grot bezoeken en eten, want aan het einde van de middag zullen we waarschijnlijk wel doorgelaten worden. Nou ja zeg, wat is dit voor een land?!

    Basecamp

    Het is inmiddels schemer als we basecamp bereiken. Een compleet voor het evenement gebouwd dorp met werkelijk alles! De ongeveer 75 tenten dienen als onderkomen voor de 20 teams, pers, vip gasten en organisatie. Ieder team krijgt een brandblusser, aansteker, luchtvaart radio en een WiFi dongle. De general briefing is kort en het lijkt erop dat we de komende dagen zelf onze weersverwachting en kaarten moeten regelen. Het enige wat belangrijk lijkt te zijn is dat we in de provincie blijven! Op het startveld zou ons nog wel even verteld worden welke berg we dus niet over mogen. Gelukkig hebben we WiFi en met de apps Windy, Windfinder en Google Maps bereid ik mezelf zo goed mogelijk voor op mijn eerste ballonvaart in de Araku Vallei.

    De vallei verlaten! 

    Eenmaal in de lucht zie je overal velden. Naast dat je alert moet zijn op de vele hoogspanning en andere lijntjes is het hier niet moeilijk om een veld te vinden, maar wegen zijn er niet zo veel. Aangezien de boeren hier alles nog met de hand doen en de velden veelal opgebouwd zijn in terrassen is het vaak onmogelijk om met de auto erbij te komen. Landen in een veld aan de weg of een veld waar duidelijk auto sporen door heen lopen is dus essentieel. De eerste paar vaarten was het vaarplan dan ook simpel. Opstijgen en landen bij het eerste geschikte veld. Soms was dit al na 15 min, maar het kon ook zomaar 40 min tijd kosten. De grondwinden in de vallei zijn rustig en komen vaak niet boven de 5kn uit. Een aantal vaarten later zag ik mijn moment daar om op hoogte snelheid te pakken en door te varen. De vallei achter me laten en de bergen in! Verder varen dan iemand ooit gedaan had vanaf het evenement. Op zoek naar dat dal bij Kitlangi met die grote weg!  Er kwamen diverse toppen onder mij door. Achter mij zag ik slechts 1 andere ballon mijn plan volgen. Volgens de App Hot-Air moest ik met 30 min bij het juiste dal zijn. Het zicht was perfect en mijn dal kwam in zicht. De weg, de velden en de grote hoogspanning het was er allemaal, het plan zou lukken!

     

    Het voelde alsof ik voor de eerste keer vanuit de Gelderse vallei de Veluwe over stak! Ik voelde me thuis in India.

     

    De crew had echter mijn sms niet gekregen en bleken geen idee te hebben waar ik heen was gegaan. Niet alleen de crew, maar ook ik had geen telefoonsignaal. Mijn WiFi deed het nog wel. De organisatie wist dus waar ik was. Na het inpakken was het dus ouderwets afwachten. In Kitlangi waren we ‘talk of the town’. Dus als ze daar maar kwamen! Een voordeel bleek dat men hier nog nooit eerder een ballon had gezien. De crew vroeg bij elk dorp of de ballon verder was gegaan. Na ruim een uur zoeken over bijna onmogelijke wegen kregen ze een aanwijzing over een mogelijk landingsplek. Na ruim 1,5u zag ik opeens mijn team. Het avontuur was compleet. Met een voldaan gevoel reden we een prachtige route terug naar ons basecamp. Helaas waren er nog maar 2 vaarten en zat er geen lange vaart meer tussen. 

  • Grote schoonmaak

    De wintermaanden

    Eind oktober gaan we in de 'rust' stand. Dan hebben we 5 maanden de tijd om ons weer voor te bereiden op het volgende ballonvaart seizoen. Het klinkt altijd zo mooi, 5 maanden 'vrij'. Tijd om de banden met familie en vrienden weer aan te halen, te reizen en even het materiaal schoonmaken. Vooral dat laatste is stiekem toch best een klus. Elke set bestaat uit een mand, brander, ventilator, flessen en aanhanger. Ieder item moet nagekeken en schoongemaakt worden. Om de variatie erin te houden kies ik er voor om het per set aan te pakken. Wellicht is het efficienter om eerst alle branders te doen, daarna alle ventilatoren en zo verder. Gelukkig heb ik 5 maanden, tenminste dat denk ik in november.

    Eerst maar even uitrusten

    November neem ik de tijd om mijn winter te plannen. Rustig aan bedenken hoe Hot-R er in 2019 uit moet gaan zien. Welk materiaal gaan we vervangen, wat gaan we opknappen en welke kosten kunnen we verder nog verwachten. Niet haasten, het is november, de maand om de maanden op een normaal tempo door te komen. Genietend van de eerste wintermaand met vrienden en familie is het december voor ik er erg in heb.

    Alle begin is moeilijk

    Zeker als schoonmaken niet je favoriete bezigheid is. Met onze reis naar India in het vooruitzicht is het dus zaak om de ballonset van de PH-JSH als eerste te checken en schoon te maken. Deze set is uitermate schikt voor buitenlandse reizen. Het is niet de nieuwste ballonuitrusting maar voldoet nog aan alle eisen. Schoonmaken van de mand en brander nemen al snel 2 dagen in beslag en voor de ventilator bestel ik nieuwe onderdelen. Het nieuwe ventilator blad en de nieuwe uitlaat zullen er voor gaan zorgen dat de 5PK ventilator weer jaren mee kan. Voor de kerst zal de set voor India opgehaald worden. Een beetje doorwerken dus.

 

Arrangementen van Hot-R

Diner & Ballonvaart

Diner & Ballonvaart

  • Ballonvaart
  • Dineren
  • Nu € 180,- p.p.

Info

Groeps ballonvaart

Groeps ballonvaart

  • Locatie keuze
  • Maatwerk mogelijk
  • Vanaf € 140,- p.p.

Info

100% Privé ballonvaart

100% Privé ballonvaart

  • VIP / Privé
  • Elke dag mogelijk
  • Vanaf € 140,- p.p.

Info

Promotie mogelijkheden

Promotie mogelijkheden

  • Decoratie mand
  • Fotoshoots
  • Bedrijfspromotie

Info